Translate
Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Signaal dag- en nachttarief stopgezet
Op 1 juli heeft de netbeheerder landelijk het TF-signaal uitgezet. Dat kan gevolgen hebben voor mensen die gebruik maken van dagtarief en nachttarief. Dit signaal schakelt tussen het dagtarief en het nachttarief. Het TF-signaal wordt ook gebruikt voor het aan- en uitzetten van apparatuur zoals verlichting of een boiler voor warm water. Omdat het elektriciteitsnet steeds digitaler wordt is dit signaal steeds minder nodig. Daarom stoppen de netbeheerders op 1 juli in heel Nederland met het versturen van het TF-signaal.
Wat betekent dit voor u?
Als u een slimme meter heeft merkt u niets van het verdwijnen van het TF-signaal. In een slimme meter zit een ingebouwde schakelklok en kan daardoor zelf tussen dag en nachttarief schakelen. Heeft u nog een oude meter? Dan vervalt het dag en nachttarief voor u. Wilt u toch gebruik blijven maken van dag en nachttarief dan kunt u een slimme meter aanvragen bij uw netbeheerder. Dit kost u niets. Heeft u apparaten die aan of uitschakelen door het TF-signaal? Per 1 juli stopt de schakeling en blijft dit apparaat aan staan of juist uit staan. U moet het apparaat dan handmatig bedienen vanuit de meterkast. Een erkend installateur kan u helpen met een oplossing, bijvoorbeeld door een tijdklokje te plaatsen in de meterkast zodat alles het blijft doen. De kosten voor het tijdklokje moet u zelf betalen.
Meer informatie
Meer informatie over het stopzetten van het TF-signaal kunt u vinden op de volgende websites van de netbeheerders:
- https://www.enexis.nl/over-ons/wat-bieden-we/tf-signaal/consument
- https://www.liander.nl/consument/meters/tf-verdwijnt
Meer informatie over het aanvragen van een slimme meter kunt u vinden op de volgende websites van de netbeheerders: