Begin februari 2025 ontvingen wij een brief van aannemer Nijhuis Bouw vestiging Apeldoorn. Hierin stond dat persoonsgegevens van (ex-)huurders en medewerkers van Volkshuisvesting Arnhem mogelijk betrokken zijn bij een datalek. Volkshuisvesting Arnhem werkt bij bouwprojecten samen met Nijhuis. Na de melding over het datalek is door Nijhuis een onderzoek gestart en zijn maatregelen genomen.
Wat zijn de gevolgen?
Bij de mogelijk gelekte informatie gaat het om gegevens als naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Het gaat niet om bankgegevens of wachtwoorden. U loopt als (ex-)huurder geen directe schade op door dit datalek.
Het is wel belangrijk om op te letten op nepbrieven, telefoontjes van oplichters en e-mails met een valse afzender (phishingberichten). Bij phishing proberen criminelen u naar een nagemaakte website te lokken. U ontvangt bijvoorbeeld een e-mail met een link naar een nepwebsite van banken, overheid of bedrijven. Daar proberen ze gegevens of geld te stelen. Klik daarom nooit op links in een verdachte e-mail. En verwijder de e-mail.
Welke maatregelen zijn er genomen?
Nijhuis heeft meteen na het ontdekken van de inbreuk maatregelen genomen om de toegang tot persoonsgegevens te stoppen. Ook zijn er voorzorgsmaatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Deze maatregelen hebben te maken met de beveiliging van persoonsgegevens.
Volkshuisvesting Arnhem heeft een melding gedaan bij het AP (Autoriteit Persoonsgegevens) en houden hen op de hoogte van voortgang en resultaten van het door Nijhuis ingestelde onderzoek. Nijhuis heeft over dit incident zelf ook contact opgenomen met de AP.
Brief van Nijhuis
Nijhuis heeft een brief voor de betreffende huurders met informatie. U leest deze brief hier.
Wilt u weten wat u zelf kunt doen?
Kijk dan op de website van de Consumentenbond. Hier leest u hoe u phishing en nepmails kunt herkennen. En wat u moet doen om geen slachtoffer te worden.